lördag 21 januari 2017

Veckans retro

Yamaha DT50MX är den vanligaste 50 cc (3,1 cu i) motorcykel i Yamaha DT-serien.
Det ersatt DT50M när de införs i juni 1981 och kan lätt identifieras genom sin Mono-Cross (MX) bakhjulsupphängning med en silvermålad kvadratsektion bakre svängarm och en kantigare tank i motsats till den mer rundade som finns på M varianten.
Den "MX beteckning var vanligt förekommande på Yamaha motorcyklar utrustade med" Mono-Cross bakhjulsupphängning, som var först med att använda en enda stötdämpare.
Det återstod i produktionen i stort sett oförändrad fram till 1996, att få endast en CDI tändsystem och en förändring av fyrkantiga arbetsföra blinkerslampor i 1986 med införandet av 2FN modell (ibland kallad MX-S).

Ungefärligt begagnatvärde: 7.000-10.000

Den kom 1983 och har sedan dess varit omåttligt populär.
Separatsmörjning finns och den har en 4-växlad låda.
Går precis som FS1 ganska bra orginalutrustad och har en slitstark motor.
Det finns en massa trimcylindrar till DT i olika storlekar som ger stor möjlighet att välja hur fort den skall gå.
Det finns även tre olika trimförgasare och en massa andra tillbehör.
En nackdel med DT är att kopplingen har en tendens att slira om man kör med mycket trim eftersom fjädrarna till kopplingsarmen är lite för klena, men det är bara att byta till starkare.

Dimensioner: 
Längd: 2.120 mm (83,4 in)
Bredd: 835 mm (32,9 in)
Höjd: 1.135 mm (44,7 in)
Höjd: av sätet 820 mm (32,3 in)
Hjulbas: 1.280 mm (50,4 in)
Lägsta markfrigång: 260 mm (10,2 in)
Tjänstevikt:
Med olja och full bränsletank: 88 kg (194 lb)
Minimal svängradie: 2.100 mm (82,7 in)
Motor: 
Typ Luftkyld, 2-takts bensinmotor
Modell: 3TG1
Cylinderns uppbyggnad: En cylinder i framåtlutande ställning
Slagvolym: 49 cm³
Borrning/Slaglängd: 40,0 x 39,7 mm (1,57 x 1,56 in)
Kompressionsförhållande: 5,8:1
Vevstakslängd: 85mm
Pinbultsmönster: 64 mm håldiameter, 45 mm c-c
Durationer: 130° avgasport, 100° spolportar (+/-5°)
Startsystem: Med kickstart
Smörjning: Separat smörjning (Yamahas Autolube)
Motorolja: (för 2-takts motorer):
Typ Luftkyld, 2-takts motorolja
Oljetankens rymlighet: 1,2 L (1,06 Imp qt, 1,27 US qt)
Kraftöverföring: 
Typ Motorolja: SAE 10W30, typ SE
Växellådsoljemängd
Vid periodiska byten: 0,6 L
Total mängd av Olja: 0,65 L
Luftfilter: Med våtelement
Bränsle: 
Typ: Reguljär, blyfri bensin
Bränsletankens rymlighet 8,5 L
Reservtank 2,0 L
Förgasare: Typ/Tillverkare Y12P/TEIKEI
Tändstift Typ/Tillverkare BR6HS/NGK
Tändstiftsgap 0,6 ~0,7mm
Kopplinstyp: Våt, flerlammels koppling
Växling: 
Primär utväxling: Växel
Primärt utväxlingsförhållande: 68/19 (3,578)
Sekundär utväxling Kejdedrift
Sekundärt utväxlingsförhållande: 50/10 (5,000)
Växellådstyp: Med konstant ikuggning
Manövrering Med vänster fot
Utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)
Chassityp: 
Ramtyp: Halvdubbel vagga
Axelns lutningsvinkel: 30,00°
Spårbredd 132mm
Däck: 
Typ: Slangdäck
Storlek- Framtill 2,50-21 -4PR
Storlek- Baktill 3,00-18 -4PR
Bromsar: 
Frambroms Trumbroms
Manövrering Höger hand
Bakbroms Trimbroms
Manövrering Höger fot
Fjädring: 
Framtill: Med teleskopgafflar
Baktill: Med svängarm (monocrossfjädring)
Stötdämpare:
Framtill: Med skruvfjäder, oljedämpad
Baktill: Gasfylld, med skruvfjäder, oljedämpad
Hjulspår: 
Framtill: 160mm
Baktill: 130mm
Elektriskt system: 
Tändning: Med CDI-magnet
Generator: Med svänghjulsmagnet
Batterityp/kapacitet 6N4 B- 2A/6 V 4 Ah
Strålkastartyp: Med lampa
Lampornas wattförbrukning/antal: 
Strålkastare: 6 V, 15W
Bak/bromsljus 6 V, 5W/21W
Blinkersljus: 6 V, 10W*4
Instrumentlampa: 6 V, 3W
Neutral: 6 V, 3W
Turn: 6 V, 3W
Maximal skillnad emellankolv och cylindervägg: 0,1mm
Kolvringar, 1:a och 2:a djup: 1,8mm
Kolvringar, 1:a och 2:a tjocklek vid utsidan: 1,5mm
Strypningar:
Insug strypt
Cylinder med mindre portar
Avgassytem strypt
En växel borttagen
Större förbränningsrum i toppen, dvs. lägre kompression

Vad nu detta säger ni i en kör,en väldigt ostämd kör dessutom!
Jag har juh redan gjort en veckans retro på dettta ämnet,så varför igen?
Jo,ska jag säga er,men en stämma som får er att darra.
Jag har bytt bort min Puch Montana,mot en Yamha DT50MX (igen) :)

Plus en massa delar!
Se så lättstartad den är nu när jag har grejat lite )
Mer detaljed info kommer när jag har kollat över den lite mer,just nu är det nog den lagligaste mopeden i närheten,då den knappt kom upp i 30km/t ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar