onsdag 26 november 2014

Äkta bio ljud

I måndags var jag & M ner till gamla Saga bion i Uddevalla,för en bekant där hade lovat mig några högtalare,nu när dom skulle riva ut allt.
 Jag tänkte att det blir väl själva högtalarna utan låda,men det går nog att göra nått kul med dom..
Så jag frågade om dom fick plats i baksätet på Buggyn..Nja,sa han..han trodde inte det..nehepp,lika bra att ringa Klas så han kunde komma med golfen.lite extra lastutrymme skadar aldrig tänkte jag.

Detta var vad vi såg när vi kom ner i stora salen..3 styckna asstora lådor ca:2.5 meter upp i väggen,& en bas nedanför,som jag inte fick..
 Hur var det tänkt att få ner dom..(ärligt talat var jag tveksam till att jag skulle få med mig nått hem)
Rummet bakom hade för smal dörr,så den vägen gick inte,utan dom var tvungna att få ner åt det hållet..
Skam den som ger sig,med en kofot fick vi loss dom & med en lång stege kunde vi skjuva ner dom.
Lådorna vägde nog runt 40-50kg styck...
 Alla 3 nere på marken..
Notera en av högarna med gamla popcorn på golvet från att dom tog bort alla stolar.
 Medan Klas hämtade släp på hans jobb (vi förstod rätt snart att dom inte skulle få plats i bilen) så tog jag ner 6 styckna satelliter högtalare från bakväggen. 
 Vi lyfte in dom här i huset,där dom fick plats..mitt på golvet.
 Dags att kolla kablar & hur det ska funka ihop.
 2 styckna diskanttrattar ramlade loss på färden hem,men dom var bara att skruva dit igen.
 Efter lite flyttning av bord & andra högtalare så fick jag baxat dit den vänstra högtalaren,notera hur liten 10" basen ser ut på golvet.
 Den högra på plats..en skateboard funkar utmärkt som flytthjälp )
 Här är dom bakre högtalarna.
Philips 2-vägs högtalare på 35 watt..

Så här "lätt" skaffar man sig bio ljud..bara att börja poppa popcorn & se på film :)

Edit:
Ena högtalaren har lite kasst delningsfilter till diskanten..så vad göra..låta den samla damm?..ne,det har dom gjort i typ 25 år redan..kopplade in den till substeget & körde lite bas frekvenser,för att se hur lågt den kunde gå..det är trots allt "bara" 15" midbasar..
Blev lite förbluffad när den kunde utan problem alls!! spela 20hz toner..(lägsta t.ex en cd skiva kan spela) då var det ingen tvekan..lite mer möblering stod på schemat då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar